Sushi

Idag tänkte jag skriva om en maträtt som enligt mig är bland de godaste i världen, sushi!



Sushi är något de flesta äter vardagligen i Japan, och som många tror så är det faktiskt inte rå fisk som är huvudingrediensen i sushi, det är riset!
Sushi är inte bara en maträtt, det är nog även att betraktas som en konst. När man beställer sushi på en restaurang kan man ofta få den så fint upplagd att man börjar undra om man verkligen borde äta den och förstöra det fina konstverket de skapat! Men det är klart man ska äta, det smakar ju ännu bättre än vad det ser ut! ;)


En person som faktiskt gjort "konstverk" med sushi är sushikocken Ken Kawasumi.
Här är några bilder på vad han har gjort med sushi.



Väldigt gullig mat! Skulle nog även få de mest kräsna småbarn att äta! :)



Och här har han efterliknat en tavlan "Sunflowers" med sushi :)
Väldigt kreativt!

Informationen om honom och hans verk jag skrivit om hittar ni här.
Vad gott det vore med en 16 bitars sushi nu! Mumms!

Vad tycker ni om sushi? :)


Kommentarer
Postat av: Simone

Sushi is my thing ;).. men jag har lite svårt för matkonst, vet ej varför.. tappar liksom aptiten - dock är det vackert, det får jag medge :)

2009-08-03 @ 13:37:23
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: JONNA

åh vad smaskigt med sushi! :D

2009-08-03 @ 13:43:28
URL: http://joonnaak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0